ICT


ICT School op de Berg
School op de Berg ziet ICT als een belangrijk hulpmiddel bij het lesgeven. De school werkt daarom vanaf groep 1 met digitale middelen om leerdoelen te bereiken en kinderen te stimuleren.
In de kleutergroepen wordt gewerkt met touchscreens, hierdoor heeft de leerkracht een 'tool' om instructies zowel visueel als auditief aan te bieden. De kinderen mogen, als ze in groepen zelfstandig gaan werken, ook zelf oefeningen doen op het schoolbord. In de kleutergroepen experimenteren we bovendien ook met i-pads, waarop allerlei educatieve spelletjes staan. De groepen 3 tot en met 5 hebben de beschikking over voldoende laptops/devices om kinderen meerdere keren op een dag extra verwerkingsopdrachten te laten maken.


In de groepen 6 tot en met 8 heeft elk kind zijn eigen laptop/device. Opdrachten voor rekenen en wereldoriëntatie worden digitaal gemaakt en verwerkt. Er wordt tijdens die lessen niet meer in of uit boeken gewerkt.

Bij vakken als taal en spelling kan de laptop als extra middel ingezet worden bij de les. Tijdens deze vakken wordt echter ook nog 'gewoon' gebruik gemaakt van schrift en pen zodat de fijne motoriek zich wel goed ontwikkelt. Tevens kan de laptop worden gebruikt bij het typen van verslagen en presentaties of als informatiebron bij het maken van een werkstuk.
Jaarlijks laten we kinderen werken met de 3D-printer. Deze is door kinderen van de plusklas in elkaar gezet. Kinderen ontwerpen eigen voorwerpen en deze worden vervolgens geprint. En verder dompelen we de school zo nu en dan onder in een vracht ict-leskisten met erg leuk en leerzaam materiaal.